Vedtægter

Kapitel 1 – Foreningens navn og hjemsted

  1. Foreningens navn er “Grundejerforeningen Egemosegård Syd”.
  1. Foreningens hjemsted er Gribskov kommune (tidl. Blistrup kommune).

Kapitel 2 – Foreningens område og medlemskreds

  1. Foreningens geografiske område er sommerhus- og helårsparcellerne udstykket fra matr. Nr. 5 a, Hesselbjerg by, Blistrup, beliggende Højvangen, Stokkevangen, Rørstykket og Stokkebrovej 9 og 11, alle 3210 Vejby.
  1. Alle de til enhver tid værende ejere af parcellerne nævnt i pkt. 3 har pligt til at være medlem af foreningen, jf. servitut 16-C-71 tinglyst 25. august 1962 på samtlige parceller.

Kapitel 3 – Foreningens formål og opgaver

  1. Foreningens formål er at varetage medlemmernes fælles grundejerinteresser indadtil og udadtil over for myndigheder m.fl.
  1. Foreningens opgave er primært at eje og varetage vedligeholdelse af de private fælles veje og fællesarealer/stier indenfor foreningens geografiske område ved fx. renholdelse, snerydning og glatførebekæmpelse på kørebaner/stier og reparationer som følge af normal brug. Videre har foreningen til opgave at sørge for skylning af hoveddræn.
  1. Foreningen er berettiget og forpligtede til i overensstemmelse med disse vedtægter at opkræve fællesbidrag, betale fællesudgifter og sørge for fornyelse og vedligeholdelse i det omfang, dette må anses for påkrævet for at varetage foreningens opgaver som beskrevet i pkt. 6.

Kapitel 4 – Medlemskab, medlemmernes pligter og fællesbidrag

  1. Hvert medlem har pligt til at meddele foreningens bestyrelse en e-mailadresse, som kan bruges til kommunikation med medlemmet. Medlemmer uden e-mailadresse skal oplyse en postadresse, som kan bruges til kommunikation med medlemmet.
  1. Hvis medlemmet hverken har oplyst e-mailadresse eller postadresse, anses information fra bestyrelsen til medlemmet for at være modtaget af medlemmet, når bestyrelsen har lagt informationen i postkassen på medlemmets parcel i foreningen.
  1. Medlemmerne er forpligtede til at overholde foreningens ordensreglement, hvis en sådan er vedtaget af generalforsamlingen.
  1. Hvert medlem er pligtig til at iagttage retningslinierne for bebyggelse, hegn og beplantning, jf. servitut 16-C-71 tinglyst 25. august 1962 på alle parceller, herunder at holde sin parcel i pæn og ordentlig stand.
  1. Hvis et medlem forårsager, at fælles veje i foreningens område opbrydes eller beskadiges ved grundarbejde eller andre foranstaltninger, som er foreningen uvedkommende, har medlemmet pligt til straks at sørge for at udbedre skaderne og at afholde alle omkostninger herved. Hvis skaderne ikke udbedres inden en frist fastsat af bestyrelsen, har foreningen ret til at udbedre skaderne og kræve omkostningerne dækket af medlemmet.
  1. Generalforsamlingen afgør, i hvilket omfang finansiering og administration af foreningens opgaver alene skal ske ved opkrævning af fællesbidrag hos de enkelte medlemmer eller tillige ved optagelse af lån.
  1. Det enkelte medlem er forpligtet til at betale de fællesbidrag, herunder årligt bidrag, som fastsættes af generalforsamlingen.
  1. Medlemmerne betaler lige store bidrag pr. parcel.
  1. Det årlige bidrag forfalder til betaling 1. januar.
  1. Kommer et medlem i restance, er foreningen berettiget til at opkræve et rykkergebyr på 100 kr. pr. rykker, som ikke må sendes med kortere intervaller end 14 dage. Foreningen er også berettiget til at overdrage restancen med påløbne omkostninger til retslig inkasso.
  1. Et medlem, der er i restance, der ikke er berigtiget senest 14 dage før generalforsamlingen, har ikke stemmeret på generalforsamlingen, ligesom medlemmet ikke kan vælges til tillidshverv i foreningen.
  1. Medlemmer, der overdrager deres ejendom i løbet af foreningens regnskabsår og som derved ophører med at være medlemmer, har intet krav på tilbagebetaling af bidrag eller udbetaling af nogen andel af foreningens formue.

Kapitel 5 – Generalforsamling

  1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
  1. Den ordinære generalforsamling afholdes en gang årligt i juni måned og indkaldes af bestyrelsen med mindst 4 ugers varsel, vedlagt dagsorden og det reviderede årsregnskab.
  1. Indkaldelsen med bilag sendes med e-mail, almindelig post eller lægges i postkasse på matriklen, jf. pkt. 8 og 9, og offentliggøres på foreningens hjemmeside.
  1. Forslag, der af medlemmerne ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være bestyrelsen i hænde senest 30. april. Forslag til beslutning skal indeholde selve forslaget, nuværende status samt en begrundelse for forslaget.
  1. Punkter, der ikke er optaget på dagsordenen, kan ikke sættes under afstemning på generalforsamlingen.
  1. På den ordinære generalforsamling skal følgende punkter behandles:
  1. Valg af dirigent
  2. Formandens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år
  3. Fremlæggelse og godkendelse af revideret regnskab for det forløbne år
  4. Eventuelle forslag fra bestyrelsen og medlemmer
  5. Vedtagelse af kontingent for kommende regnskabsår
  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleant
  7. Valg af revisorer og revisorsuppleant
  8. Eventuelt
  1. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes, hvis bestyrelsen finder det nødvendigt, eller senest 4 uger efter, at mindst en 1/5 af foreningens medlemmer har begæret dette. En sådan begæring skal fremsættes skriftligt overfor bestyrelsen med oplysning om hvilke emner/forslag, der ønskes behandlet. Forslag til beslutning skal indeholde det konkrete forslag, nuværende status samt en begrundelse for forslaget.  Bestyrelsen indkalder til ekstraordinær generalforsamling med mindst 14 dages varsel vedlagt dagsorden.
  1. På generalforsamlingen vedtages forslagene med simpelt stemmeflertal.
  1. Ved vedtægtsændringer og vedtagelse af ordensreglement skal 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemme for forslaget.
  1. Til vedtagelse af forslag til vejanlæg, kloakanlæg og andre beslutninger, der er byrdefulde for medlemmerne, kræves, at over halvdelen af foreningens medlemmer er til stede, og at 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Er der ikke mødt et tilstrækkeligt antal medlemmer, indkaldes med 7 dages varsel en ny generalforsamling senest 14 dage efter; hvis da 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget, er dette vedtaget uanset antallet af de fremmødte. Stemmeafgivning kan alternativt ske ved brev, e-mail eller fuldmagt.
  1. På foreningens generalforsamlinger har hver parcel én stemme, forudsat der ikke er restancer til foreningen, jf. pkt. 18. Enhver kan kræve skriftlig afstemning. Medlemmerne kan stemme ved befuldmægtigede, som skal forevise en skriftlig fuldmagt til dirigenten. Det skal fremgå af den skriftlige fuldmagt, hvilket punkt på dagsordenen, som den gælder for.
  1. Referat af generalforsamlingen offentliggøres på foreningens hjemmeside senest 4 uger efter generalforsamlingen.

Kapitel 6 – Bestyrelse og valg

  1. Grundejerforeningens ledes af en bestyrelse, som varetager foreningens interesser i enhver henseende og repræsenterer den i alle forhold, såvel overfor offentlige myndigheder som overfor private.
  1. Hvervet som bestyrelse er frivilligt og ulønnet. Foreningen kan afholde et mindre beløb til forplejning ved bestyrelsesmøder.
  1. Foreningen tegnes i alle henseender af formanden, eller i dennes fravær af et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer, valgt af bestyrelsen.
  1. Bestyrelsesmøder afholdes, når formanden eller mindst to bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt. Formanden indkalder til bestyrelsesmøderne med mindst 14 dages varsel. Indkaldelse skal ske inden 1 måned efter at bestyrelsesmedlemmerne har forlangt dette.
  1. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst tre bestyrelsesmedlemmer er til stede. Beslutninger træffes ved simpelt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
  1. Bestyrelsen udarbejder referater af sine møder. Væsentlige beslutninger offentliggøres på foreningens hjemmeside. Alle beslutninger om antagelse af lønnet assistance anses som værende væsentlige, jf. pkt. 38.
  1. Bestyrelsen er berettiget til at antage lønnet assistance, såsom advokat, landinspektør, arkitekt og ingeniør, samt hjælp til ren- og vedligeholdelsesarbejder, der påhviler foreningen. Alle udgifter skal vedtages på et bestyrelsesmøde og fremgå af et beslutningsreferat offentliggjort på foreningens hjemmeside. Såfremt bestyrelsen antager lønnet assistance hos et medlem af bestyrelsen eller en nærtstående til et medlem af bestyrelsen, skal dette tillige oplyses i foreningens regnskab, jf. kapitel 7.
  1. Til løsning af specielle opgaver kan bestyrelsen nedsætte et udvalg, der kan bestå af medlemmer udenfor bestyrelsen, dog med mindst ét bestyrelsesmedlem.

  2. Bestyrelsen består af fem medlemmer: formand, kasserer og tre bestyrelsesmedlemmer. På generalforsamlingen vælges tillige én bestyrelsessuppleant. Alle vælges blandt medlemmerne på den ordinære generalforsamling.
  1. Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand og kasserer.
  1. Alle bestyrelsens medlemmer vælges på den ordinære generalforsamling for 2 år ad gangen. De lige årstal vælges to medlemmer, de ulige tre. Genvalg kan finde sted.
  1. Formandsposten kan maksimalt løbe over 6 år i træk.
  1. Bestyrelsessuppleanten vælges for ét år ad gangen.

Kapitel 7 – Regnskab og midler

  1. Foreningens regnskabsår er 1. januar til 31. december.
  1. Foreningens midler indsættes på en bankkonto i foreningens navn. Der kan alene ske udbetaling fra kontoen af kassereren eller i dennes fravær, af foreningens formand. Hverken kasserer eller formand må overdrage deres fuldmagt til foreningens bankkonto til andre.
  1. På foreningens ordinære generalforsamling vælges for 2 år ad gangen to revisorer samt for ét år ad gangen én revisorsuppleant. Der kan ske genvalg.
  1. Regnskabet udarbejdes af kassereren og revideres af de to revisorer. Revisorerne har ret til uanmeldt revision.
  1. I tilfælde af foreningens opløsning beslutter generalforsamlingen hvordan der skal forholdes med foreningens midler.

Ændringer af foreningens vedtægter vedtaget på generalforsamling den 30. juni 2023 og efterfølgende godkendt af Gribskov kommune den 10. juli 2023.